obecnie zapowiedzi/info artyści historia kontakt

Katja Shadkovska
Rysunki i cytaty
Drawings and Quotations

wystawa otwarta
od 2 grudnia 2011
do 13 stycznia 2012

exhibition opened
from December 2nd 2011
to January 13th 2012


















































































































1 The quotation was translated from Russian into Polish by Katja Shadkovska. The English version given here is a translation of her rendition, rather than Clifford Simak's original

Katja Shadkovska, ur. 1973 r. w  Petersburgu, Rosja. Artystka, kuratorka, zajmuje się także krytyką artystyczną . Mieszka i pracuje w Warszawie. w latach 2001 - 2006 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie gdzie w 2006 r. uzyskała dyplom z malarstwa w pracowni Leona Tarasewicza, aneks z plakatu na Wydziale Grafiki w pracowni profesora Mieczysława Wasilewskiego i rysunku na Wydziale Malarstwa w pracowni Jerzego Bonińskiego.

Na wystawie w Galerii Foksal artystka zaprezentuje duży zbiór barwnych gwaszy oraz rysunków ołówkiem, uzupełnionych, jak to już niejednokrotnie robiła, cytatami zaczerpniętymi z literatury, muzyki bądź filmu.

W komentarzu do wystawy "Rysuj i nie marnuj czasu" (ASP w Warszawie, 2011) kurator Stach Szabłowski napisał o sztuce Katii Shadkovskiej: "(...) jest bliższa praktyce powoływania do życia bytów, niż tworzenia obrazów pojętych jako reprezentacja rzeczy lub pojęć. Wiele prac Shadkovskiej budzi skojarzenia z ikonografią i estetyką historycznego surrealizmu, ale ten trop nie do końca prowadzi tam, gdzie chcielibyśmy się znaleźć, szukając drogi do odczytania jej prac. Celem artystki jest bowiem nie tyle oddawanie głosu własnej podświadomości, ile samym pracom. Te zdają się zaś niczym gąbki chłonąć wszelkie aspekty rzeczywistości; zarówno te dobrze zakorzenienie w świecie materialnym, jak i należące do porządku imaginacji oraz duchowości." "Każdą swoją pracę odbieram jako żywą istotę, zwartą, całościową, która ma swoje odrębne życie. Ja jedynie pomagam jej się wydostać" deklaruje Shadkowska. Artystka podkreśla, że wszystkie prace prezentowane na wystawie w Galerii Foksal są stricte powiązane z ciałem, ponieważ są wynikiem ćwiczeń ciała, tego fizycznego, a zarazem mentalnego, które są ze sobą nierozłączne. w jej mniemaniu sztuka współczesna bardziej skupia się na CELACH, na strategiach prowadzących do osiągnięcia celu. Cel wymaga działania, a artystka stawia na nie-działanie, czy też INNE działanie, które jest jej manifestacją "kaprysu kontrolowanego". Rysując ćwiczy swoje ciało, traktuje je jako odbiornik i przekaźnik energii twórczej, zdaje się na impuls, wychwytuje z życia codziennego, sztuki czy też popkultury przypadkowe elementy, cytaty, przetwarza je łącząc w fantasmagoryczne formy, buduje im ramy świata, w którym toczą swoje odrębne życie. Jednocześnie ma świadomość swoich działań. Pomimo deklaracji, że wybór cytatów do rysunków był spontaniczny, większość z nich mówi o możliwości INNEGO działania/myślenia. Jeden z jej ulubionych cytatów, pochodzi z powieści amerykańskiego pisarza science fiction Clifforda Simaka, brzmi: "nie zastanawialiście się, Panowie - powiedział geolog Herbert Anson - że to coś może się okazać ani jednym, ani drugim, ani trzecim? Bardzo możliwe jest, że to, co zobaczyliśmy nie jest związane z żadnym znanym nam pojęciem."

Katja Shadkovska was born in St. Petersburg, Russia, in 1973. An artist and curator who also engages in art criticism, she lives and works in Warsaw. In 2001, she began studying under Leon Tarasewicz at the Faculty of Painting at the Warsaw Academy of Fine Arts, graduating in 2006.

In her exhibition at the Foksal, Shadkovska presents an extensive collection of colourful gouaches and pencil drawings, complemented, and not for the first time, either, by quotations drawn from literature, music or film.

In his commentary to her Draw and Don't Fritter Time Away exhibition, held at the Academy of Fine Arts in 2011, curator Stach Szabłowski wrote that, for Shadkovska, art "(...) is closer to the practice of breathing life into beings than it is to creating images received as representations of objects or concepts. Many of her works awaken associations with the iconography and aesthetics of historical surrealism, though this is not a trail that will finally lead us to where we would like to be as we seek a way to read what she creates. After all, her aim is not so much to give voice to her own subconscious as to enable her works to speak. They give every appearance of being like sponges, soaking up any and every facet of reality, both those deeply rooted in the material world and those which belong within the order of the imagination and spirituality." "I see all of my works as living beings, coherent, entire and with an individual life of their own. All i do is help them to emerge," Shadkovska declares. She emphasises the fact that all the works presented in the Foksal exhibition are strictly bound up with the body because they arise from body exercises, the physical and, at one and the same time, the mental, the two being wholly inseparable. It is her conviction that contemporary art is focussed more on AIMS, on strategies leading to the attainment of an objective. An aim demands action and she herself sets store by non-action, or by OTHER action, this being her manifestation of "the caprice of control". In drawing, she exercises her body, treating it as a receiver and transmitter of creative energy, surrendering herself to impulse, catching chance elements of everyday life, art or pop culture, quotations, which she processes, juxtaposed in phantasmagorical forms, building the framework of a world for them, a world wherein they will live their own, individual lives. At the same time, she is aware of her actions. Despite declaring that her choice of quotations was spontaneous, the vast majority speak of the possibility of OTHER action/thinking. One of her favourite quotations, drawn from the American science fiction writer, Clifford Simak, reads: "does it not occur to you, gentleman," said the geologist, Herbert Anson, "that this something may turn out to be neither the first, nor the second nor third? It's highly possible that what we saw bears no relation to any concept known to us at all."1

Copyright (c) Galeria Foksal MCKiS Design: kaeru