Usługa języka migowego

Cesarskie narzędzia

stycznia 23, 2009

Otwarcie: 22.01.2009, godz. 18:00
23.01.2009 – 27.02.2009
Kurator: Katarzyna Krysiak

Instalacja Marty Szulc Cesarskie narzędzia, którą prezentujemy w Galerii Foksal, jest wynikiem osobistych zmagań artystki ze strachem związanym z momentem szczególnym w życiu każdej kobiety, z momentem narodzin dziecka. Marta Szulc wykonała misterne wizerunki kilkunastu różnych narzędzi używanych do przeprowadzania operacji cesarskiego cięcia. Poświęciła im wiele miesięcy niezwykle żmudnej i drobiazgowej pracy. Posłużyła się miedziorytem, najstarszą techniką graficzną w metalu, która współcześnie jest uważana za bardzo rzadką, niemal unikatową. Ponadto, poprzez nietypowy dla grafiki sposób prezentacji nadała tej archaicznej technice rys świeżości i nowoczesności.

W swojej pracy artystka, w pewien sposób odnosi się do przeszłości, kiedy to miedzioryt był używany do ilustracji książek m.in. medycznych i botanicznych. Jej prace charakteryzuje oszczędność formy, cienka, precyzyjna kreska oddająca chłód i twardość stalowych narzędzi. Czarno-białe grafiki silnie kontrastują z delikatnością ognistoczerwonej tkaniny, która tworzy wokół nich formę passe-partout. Marta Szulc o swojej pracy mówi: Materiał zastępuje „czynnik ludzki” – ciało. Jest ważny, bo bez niego instalacja stałaby się zupełnie sterylna i pozbawiona emocji. (…) Światło na sali operacyjnej bezwzględnie obnaża ciało, nie ma w tym ani intymności, ani cudu narodzin. Są obcy ludzie, którzy patrzą, dotykają, kaleczą i zszywają. Przedłużeniem ich dłoni są narzędzia, które ranią i ratują.

Marta Szulc urodziła się w 1980 roku w Płocku, mieszka i pracuje w Warszawie. Studiowała na Wydziale Grafiki Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie, uzyskała dyplom z miedziorytu w pracowni prof. Krzysztofa Skórczewskiego. W 2005 roku debiutowała indywidualną wystawą „Przedmioty” w Galerii XX1 w Warszawie. Jej prace były prezentowane w ramach kilku wystaw zbiorowych w Polsce m.in.: Supermarket Sztuki IV/2 (im)mortal love, międzynarodowe biennale, Warszawa (2007); „Słodka sztuka”, CSW Łaźnia, Gdańsk (2007); Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 4, Bałtycka Galeria Sztuki, Ustka (2006); „IN OUT Festival”, CSW Łaźnia, Gdańsk (2005) oraz na Triennale „Miniprint Finland 2004” w Lahti, Finlandia. Posługuje się różnymi mediami takimi jak: miedzioryt, instalacja, kolaż i wideo.