Usługa języka migowego

Rysunki i cytaty

grudnia 5, 2011

Otwarcie: 2.12.2011, godz. 18:00
5.12.2011 – 13.01.2012
Kurator: Katarzyna Krysiak

Katja Shadkovska, ur. 1973 r. w Petersburgu, Rosja. Artystka, kuratorka, zajmuje się także krytyką artystyczną . Mieszka i pracuje w Warszawie. W latach 2001–2006 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie gdzie w 2006 r. uzyskała dyplom z malarstwa w pracowni Leona Tarasewicza, aneks z plakatu na Wydziale Grafiki w pracowni profesora Mieczysława Wasilewskiego i rysunku na Wydziale Malarstwa w pracowni Jerzego Bonińskiego.

Na wystawie w Galerii Foksal artystka zaprezentuje duży zbiór barwnych gwaszy oraz rysunków ołówkiem, uzupełnionych, jak to już niejednokrotnie robiła, cytatami zaczerpniętymi z literatury, muzyki bądź filmu.

W komentarzu do wystawy  Rysuj i nie marnuj czasu (ASP w Warszawie, 2011) kurator Stach Szabłowski napisał o sztuce Katii Shadkovskiej:  (…) jest bliższa praktyce powoływania do życia bytów, niż tworzenia obrazów pojętych jako reprezentacja rzeczy lub pojęć. Wiele prac Shadkovskiej budzi skojarzenia z ikonografią i estetyką historycznego surrealizmu, ale ten trop nie do końca prowadzi tam, gdzie chcielibyśmy się znaleźć, szukając drogi do odczytania jej prac. Celem artystki jest bowiem nie tyle oddawanie głosu własnej podświadomości, ile samym pracom. Te zdają się zaś niczym gąbki chłonąć wszelkie aspekty rzeczywistości; zarówno te dobrze zakorzenienie w świecie materialnym, jak i należące do porządku imaginacji oraz duchowości.

Każdą swoją pracę odbieram jako żywą istotę, zwartą, całościową, która ma swoje odrębne życie. Ja jedynie pomagam jej się wydostać – deklaruje Shadkowska.  Artystka podkreśla, że wszystkie prace prezentowane na wystawie w Galerii Foksal są stricte powiązane z ciałem, ponieważ są wynikiem ćwiczeń ciała, tego fizycznego, a zarazem mentalnego, które są ze sobą nierozłączne. W jej mniemaniu sztuka współczesna bardziej skupia się na CELACH, na strategiach prowadzących do osiągnięcia celu. Cel wymaga działania, a artystka stawia na nie-działanie, czy też INNE działanie, które jest jej manifestacją „kaprysu kontrolowanego”. Rysując ćwiczy swoje ciało, traktuje je jako odbiornik i przekaźnik energii twórczej, zdaje się na  impuls, wychwytuje z życia codziennego, sztuki czy też popkultury przypadkowe elementy, cytaty, przetwarza je łącząc w fantasmagoryczne formy, buduje im ramy świata, w którym toczą swoje odrębne życie. Jednocześnie ma świadomość swoich działań. Pomimo deklaracji, że wybór cytatów do rysunków był spontaniczny, większość z nich mówi o możliwości INNEGO działania/myślenia. Jeden z jej ulubionych cytatów, pochodzi z powieści amerykańskiego pisarza science fiction  Clifforda Simaka, brzmi: nie zastanawialiście się, Panowie — powiedział geolog Herbert Anson — że to coś może się okazać ani jednym, ani drugim, ani trzecim? Bardzo możliwe jest, że to, co zobaczyliśmy nie jest związane z żadnym znanym nam pojęciem.

Realizacja obiektu we współpracy z Oliwią Czarnecką.