Usługa języka migowego

Malarstwo

października 11, 2002

Otwarcie: 10.10.2002, godz. 18:00
11.10.2002 – 15.11.2002

Tomasz Ciecierski (ur. 1945 w Krakowie). W 1971 roku ukończył ASP w Warszawie, gdzie wykładał do 1985 roku. Najważniejsze z jego licznych wystaw indywidualnych odbywały się wielokrotnie: w Wetering Galerie w Amsterdamie; w Galerii Foksal w Warszawie (1986, 1988, 1992); Galerie Hans Strelow w Düsseldorfie oraz: w Muzeum Sztuki w Łodzi; Galerie des Arène, Carré d’Art, Musée d’Art Contemporain w Nîmes; Galerii Zachęta w Warszawie; w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu; Galerii DAP w Warszawie (nagroda im. Jana Cybisa za dorobek twórczy); w Galerii Muzeum Artystów Maszy Potockiej w Krakowie; Galerii Platan w Budapeszcie. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in.: Documenta IX; Europa, Europa w Kunst- und Austellungshalle der BRD w Bonn; Generacje. Sztuka polska końca/początku wieku, Maneż w Sankt Petersburgu; Verteidigung der Moderne Positionen der Polnischen Kunst nach 1945 w Museum Wurth w Kunzelsau. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Na wystawie (czwartej w Galerii Foksal) najnowszych prac Tomasza Ciecierskiego prezentujemy obrazy poświęcone procesowi malowania, czynnikom pierwszym malarstwa. Na jednym z wielkoformatowych płócien artysta umieścił wzorniki, z których korzystają malarze przy wyborze farby, pędzli i szpachli. Większości tych kartek z katalogów (m.in. holenderskiego „Van Gogha” i „Rembrandta”, francuskiego „Lascaux Artist”, włoskiego „Guardiego”, niemieckiego „Lukasa” i angielskiego „Wintona & Newtona”) towarzyszą małe olejne obrazy – pejzaże, malarskie rezultaty zastosowania reklamowanych farb. Obraz przypomina tablicę poglądową procesu twórczego, syntezę malarskiego świata.
Motyw pejzażu, obecny w twórczości Ciecierskiego od dawna, zyskał nową malarską interpretację w kolejnej z pokazywanych na wystawie prac. Obok siebie wiszą monochromatyczne płótna, „przedstawiające” (za pośrednictwem fotografii) kolory, z których powstał pejzaż – stanowiący cześć pracy. Artysta „ujawnia” paletę, zdradza podstawowe składniki swojej twórczości, pokazuje z czego „zrobione” jest jego malarstwo. Ciecierski „dowartościowuje” niejako sam proces malowania – jego pierwsze etapy (wybór pędzla, farb, kolorów, etc).

Inny obraz prezentowany na wystawie przedstawia zestaw fotografii barwnych plam. Powstały one jako ślad trywialnej malarskiej czynności – oczyszczania pędzla w wodzie. Sfotografowane i umieszczone na płótnie stworzyły obraz o malarstwie. Malarstwo opisane tutaj zostało przez medium fotografii.

Prezentowane na wystawie obrazy są znakiem powrotu artysty do rozpoczętego na początku l. 70. Cyklu o malowaniu. Malarz podejmuje na nowo próbę autoanalizy i definicji własnej twórczości. Jak pisze Marek Goździewski w katalogu towarzyszącym wystawie, powstaniu prezentowanych w Galerii prac towarzyszy „ambicja przedstawienia całego malarstwa” – zebrania w jednym dziele różnorodnej i wieloaspektowej wiedzy o malarstwie. Stworzenia swojego rodzaju „summy malarskiej” – traktatu o malarstwie, a także o przedstawieniu, reprodukcji i przedstawianiu przedstawienia.